Vraag en antwoord

Er is een misvatting dat Ruqyah exclusief is voor bepaalde individuen. Ruqyah kan en moet worden uitgevoerd door elke moslim.

Men zou zelf moeten reciteren als ze dat op de juiste manier kunnen doen. Echter, Ruqyah moet mogelijk gedurende lange perioden worden uitgevoerd en men kan niet in staat zijn om gedurende zulke tijd te reciteren. Daarom kan men luisteren naar een Ruqyah-audio of iemand anders vragen om het over hen te reciteren.

Luister naar Ruqyah gedurende enkele uren per dag. Idealiter zou men andere activiteiten moeten stopzetten en zich richten op de Ruqyah totdat het beter gaat. Dit kan enkele dagen duren of zelfs langer, afhankelijk van de ernst van de ziekte, magie of het boze oog.

Als het reciteren of luisteren naar Ruqyah geen verschil maakt moet men hun yaqīn (overtuiging) en niyyah (intentie) in twijfel trekken. Men moet ook istighfār doen (vergiffenis zoeken bij Allah) omdat er mogelijk een zonde is die Allahs hulp belet. Istighfār opent alle gesloten deuren.

De beste maatstaf om te weten of men getroffen is, is de Qur'ān. Niets kan zich verbergen voor de krachtige en opperste woorden van de Almachtige ﷻ. Men kan pijn voelen tijdens het reciteren of luisteren naar Ruqyah. Men kan ook onrustig of bang voelen. Andere symptomen kunnen jeuk, braken, diarree, koorts, zweten, een drang om te plassen of slaperigheid omvatten. Als deze symptomen zich voordoen, blijf dan doorgaan met het reciteren of luisteren naar Ruqyah, vooral naar de verzen die deze symptomen verergeren.

Deze moeten medisch worden behandeld naast Ruqyah. Naast conventionele geneeskunde moet men een gezonde levensstijl aannemen en zoals in de sunnah is voorgeschreven matig eten maar voedzaam. Onze consumptie en de middelen om deze te verkrijgen, moeten ook halāl zijn. Na Ruqyah kan men zich zwak voelen. Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan energie, waaronder Talbīnah (gerstepap), is daarom nuttig.

Antwoord: Sommige Raqis hebben dergelijke Ruqyas uitgevoerd, en de resultaten waren gunstig voor veel patiënten. In zulke gevallen lijden de duivels die de bezetenen in zich hebben terwijl ze luisteren naar de verzen en gebeden van de Koran, en als gevolg daarvan worden ze verdreven. Aan de andere kant, omdat de Koran zelf een genezing is, wordt de luisteraar beïnvloed door zijn helende kracht, zelfs in afwezigheid van Nafth (het blazen van de Raki van adem in zijn handen tijdens Ruqya). In een aanbevolen Ruqya moet de Raki echter dicht genoeg bij de patiënt zijn om de handelingen van recitatie, Nafth en wrijven op zo'n juiste manier uit te voeren dat de patiënt het maximale voordeel uit de Ruqya kan halen. Als het mogelijk is, moet elke patiënt individueel worden behandeld. Zo niet, dan kunnen groeps-Ruqyas zoals hierboven genoemd worden uitgevoerd, hoewel ze niet zo effectief worden verwacht als individuele. *1 Wallahu-A'lam.

(1) Een fatwa van Al-Jibreen, door hem onderteken

Antwoord: Geloven dat de Qur'an geen genezing is, gaat in tegen de Qur'an en de Hadith. In de Qur'an zegt Allah: "(82) En Wij openbaren van de Qur'an wat genezing en barmhartigheid is voor de gelovigen." 1 Hij zegt ook: "(44) Zeg: Het [de Qur'an] is voor degenen die erin geloven een leiding en een genezing." 2 De Hadith rapporteert het geval van de Sahabi (de metgezel van de Profeet) die een patiënt behandelde die gestoken was door een schorpioen. De patiënt genas en kon zonder enig lijden lopen na de Ruqya-behandeling. *3 Veel andere succesvolle gevallen zijn gemeld. Ervaring leert ons dat sommige ziekten die te moeilijk zijn voor bekwame artsen om te behandelen met bekende medische middelen (medicijnen en operaties), effectief zijn behandeld met Ruqyas - door toestemming van Allah. Uiteraard zijn sommige medische doktoren, door de aard van hun opleiding, waarschijnlijk geneigd te ontkennen dat mensen bezeten kunnen zijn door de duivel of beïnvloed kunnen worden door magie of afgunst. Aangezien dergelijke oorzaken niet materieel kunnen worden geïdentificeerd door gewone medische instrumenten, zoals de stethoscoop, de microscoop en röntgenfoto's, worden patiënten beoordeeld als lichamelijk gezond ondanks hun epileptische aanvallen, flauwvallen en innerlijk lijden, wat hen stoort en slapeloosheid en rusteloosheid veroorzaakt.

 

Echter, zodra diezelfde patiënten worden behandeld met wettige ruqyas, wordt hun lijden - met de toestemming van Allah - weggenomen. Hoe effectief Ruqyas zijn, hangt af van de religieuze toestanden van de Raqis en de patiënten. Wat betreft de Raqi, hangt veel af van zijn beheersing van relevante gebeden en Qur'an-verzen en van zijn geloof, eerlijkheid, zuiverheid van intentie en vermijding van verdachte daden. Patiënten daarentegen moeten toegewijde moslims zijn, die geloven in de eenheid van Allah en zonden vermijden. Dergelijke kwaliteiten van Raqis en patiënten zouden - met de toestemming van Allah - goede resultaten moeten opleveren. *4

(4) Een fatwa van Al-Jibreen, door hem ondertekend.

Antwoord: Zoals Abu-Saeed Al-Khudri heeft overgeleverd, voerde een metgezel van de Profeet een Ruqya uit op het stamhoofd na overeenstemming over een vergoeding ter waarde van een kudde schapen als hij genas. Wat betreft het loon (schapen) dat voor de Ruqya werd ontvangen, zei de Profeet صلى الله عليه وسلم tegen die metgezellen: "Verdeel de schapen onder jullie en wijs een deel aan mij toe." *5 Hij zei ook: "Het meest waardig om vergoedingen te vragen is het Boek van Allah."

 

Wat betreft de arts, als hij vaste vergoedingen eist, wordt genezing een voorwaarde, behalve in het geval van overeenkomst om de kosten van behandeling en medicijnen te betalen. Wat betreft bezweringen, ze zijn in wezen Ruqyas, dat wil zeggen recitaties met Nafth naar de patiënt, en het schrijven van Qur'an-verzen in saffraanwater op papier; ze kunnen worden vergeleken met medicijnen, en daarom kunnen vergoedingen worden gevraagd voor het uitvoeren ervan. Op dezelfde manier kan de werkelijke prijs van olie of gezond water waarop recitatie wordt gedaan, in rekening worden gebracht zonder toevoegingen. *7

(5) Sahih Al-Bukhari, Kitab Attib (Boek der Geneeskunde), Hadith nr. 5749 & Sahih Muslim, Kitab Asslam (Boek van Vrede), Hadith nr. 2201.

(6) Sahih Al-Bukhari, Kitab Attib (Boek der Geneeskunde), Hadith nr. 5737.

(7) Een fatwa van Al-Jibreen, door hem ondertekend.

Antwoord: De regelgeving op dit gebied is dat Ruqyas geldig zijn als ze worden uitgevoerd door mensen met een gezond geloof, goede daden en gedrag, en die de Qur'an goed kunnen reciteren en begrijpen, zonder per se kennis of praktijk van de shari'a te bezitten. Dit kan worden afgeleid uit het verhaal van Abu Saeed over de man die met Ruqya een persoon behandelde die door een schorpioen was gestoken. Abu Saeed vermeldde dat de man niet bekend stond om het uitvoeren van Ruqyas. Ook moet de Raqi zijn intentie zuiveren, de belangen van de patiënten vooropstellen en zich niet bezighouden met geld verdienen, zodat de behandeling het meest effectief kan zijn. *10

(10) Een fatwa van Al-Jibreen, door hem onderteken

Iemand die niet naar Ruqyah wil luisteren, moet worden gedwongen, omdat de shaytān hen ervan weerhoudt om behandeling te zoeken. Als het nog steeds moeilijk is, kan men namens hen reciteren en blazen op water en olie. De getroffen persoon moet worden aangemoedigd om deze te drinken en te gebruiken

De ochtend- en avond adhkār (herinneringen uit de Soennah na Fajr en 'Asr) zijn de beste middelen om zichzelf te beschermen tegen het boze oog, magie en andere kwellingen. Als iemand al getroffen is, moeten deze adhkar ook worden gelezen samen met de Ruqyah-behandeling.

De ochtend- en avondadhkār zijn zeer belangrijk en mogen nooit worden verwaarloosd.Iemand die genezen is door Ruqyah blijft altijd blootgesteld aan kwade invloeden als ze deze adhkar verwaarlozen.

Een Ruqyah-bad is waarbij men baadt in water waarover is gereciteerd. Terwijl men Ruqyah over het water reciteert, moet men de mond dicht bij het water houden, in het water ademen en er herhaaldelijk overheen blazen. Baden moeten dagelijks worden gedaan voor positieve resultaten. Bij ernstigere kwellingen moeten dagelijkse baden doorgaan totdat de symptomen afnemen.

Scroll to Top