Ajima
Een remedie voor ziektes, boze oog, magie en jinn uit de Qur’ān en Sunnah.

OVER RUQYAH
De waarheid is dat we wel weten wat Ruqyah is. We hebben erover geleerd op de basisschool maddressa. Onze Ulema hebben de Hadiths bestudeerd die over Ruqyah spreken in onze Darul Ulooms. Sterker nog, de meesten van ons hebben op een bepaald moment in ons leven Ruqyah toegepast! Geschokt? Wees dat niet!
Heb je ooit je “vier Quls” gelezen en op jezelf geblazen?… Dan heb je “Ruqyah” op jezelf toegepast. Als een ouder “Ayatul Kursi” leest ter bescherming van hun kinderen? Opnieuw Ruqyah!
Dus is Ruqyah iets nieuws of vreemds voor ons? De nieuwste trend die onze kusten heeft bereikt? Nee, integendeel. Het is echt teruggaan naar onze wortels, teruggaan naar de manier waarop dingen werden gedaan in de tijd van onze Profeet.
Dus wat is Ruqyah precies? Ruqyah betekent het reciteren van de Qur’an en smeekbeden (Duas) die zijn overgeleverd van de Boodschapper van Allah r over iemand als middel van bescherming, of over de zieken als middel om te genezen. Het is een uitstekend middel voor genezing. De Profeet placht over de zieken te reciteren en dat deden ook de metgezellen, moge Allah tevreden over hen zijn.
“En Wij zenden neer uit de Koran wat een genezing en een genade is voor degenen die geloven (in Islamitische Eenheid en ernaar handelen), en het brengt de Zalimun (polytheïsten en overtreders) niets dan verlies.”
– Al Quran Surah Al Isra Hoofdstuk nr. 17: Ayah nr. 80
WIE IS EEN RAAQI?
Eenvoudig gezegd is een Raaqi een beoefenaar die de wetenschap van ruqyah heeft bestudeerd en begrepen volgens de Qur’aan en Sunnah, en die zijn of haar leven heeft toegewijd aan het bestrijden van de strijd tegen shirk, sihr (magie), jinn, en de behandeling van het boze oog en afgunst.
WAT ZIJN DE KWALITEITEN VAN EEN RAAQI?
Een Raaqi moet in staat zijn om de Qur’aan vloeiend te reciteren. Zijn geloof in de woorden van de Qur’aan moet sterk zijn en hij moet ernaar handelen. Hoe meer focus er wordt gelegd op de recitatie, hoe krachtiger het effect van de ruqya zal zijn, met de toestemming van Allah. Nu moet een niveau van rechtvaardigheid aan de kant van de Raaqi dat krachtig genoeg is om tovenarij en het boze oog te verwijderen, worden gedefinieerd. De persoon moet geaccepteerde gebeden hebben ervaren en op zijn minst van tijd tot tijd goddelijke reacties hebben verkregen in moeilijke situaties. Hij moet ook proberen ernstige problemen op te lossen door Allah te smeken, en onder andere moet hij taqwa (godsvrucht) aannemen, Allah vrezen en een rechtvaardige, praktiserende moslim zijn. De situatie met Ruqyah is vergelijkbaar: de Raaqi smeekt Allah om de patiënt te genezen en gebruikt de woorden van Allah. Er zijn hogere niveaus van geloof, maar dat is geen voorwaarde om mensen te genezen, hoewel het duidelijk is dat hoe meer geloof we hebben, hoe efficiënter we zullen zijn in genezing.
We kunnen de Qur’aan met snelheid reciteren, maar wat nog belangrijker is, is om elk vers en het woord dat we lezen te voelen. Met oefening probeert de Raaqi zijn concentratie te perfectioneren, smeekt Allah om het herstel van de patiënten, terwijl hij de betekenis van de verzen in gedachten houdt, en leest met emotie, kracht, snelheid en natuurlijk met inachtneming van de regels van tajweed. We kunnen niet zeggen dat een Raaqi zondeloos moet zijn of 24 uur per dag thikr moet doen, maar uiteraard moet hij streven naar het naleven van de bevelen van Allah en moet hij proberen zich te onthouden van alle zonden.
OVER DE RAAQI
Allereerst is het zeer belangrijk om te
benadrukken dat alleen Allah degene is die shifa geeft. Er is geen macht of kracht behalve bij Allah. Een Raaqi is slechts een middel of een manier waarop Allah Zijn genezing manifesteert bij degenen die ziek zijn.
Dat gezegd hebbende, is het ook noodzakelijk om iets te weten over de persoon die de ruqyah uitvoert. Hier volgt een korte introductie van de raaqi.
Muhammed Sahal is gevestigd in Kannur, Kerala, India, en zijn expertise ligt op het gebied van ruqyah voor vele jaren. Hij heeft duizenden patiënten behandeld in heel Kerala, Bangalore, Hyderabad en vele andere delen van India, evenals in het buitenland. Hoewel het veld van ruqyah iets is dat op grote schaal wordt misbruikt door individuen met egoïstische motieven, blijft Muhammed Sahal een van de weinige Raaqis die zich inzetten om zich te houden aan de methodologie van de vrome voorgangers volgens de Qur’an en Sunnah.
De Boodschapper van Allah ﷺ zei: “Het boze oog is waar. Als er iets zou zijn dat het lot zou kunnen overtreffen, zou het het boze oog zijn.” (moslim) Hij ﷺ zei ook: “Het boze oog is waar. Het kan een berg laten instorten.” (Ahmad) en hij ﷺ zei: “De meesten van degenen die sterven onder mijn Oemmah doen dat – na de wil en het decreet van Allah ﷻ – vanwege het boze oog.” (Bazzār)
SYMPTOMEN VAN HET BOZE OOG/NAZR
Hieronder staan enkele tekenen van de effecten van het boze oog. Houd er rekening mee dat bij alle drie de beïnvloedingen (het boze oog, zwarte magie en jinn) de lijst met symptomen in deze verhandeling niet uitputtend is. Bovendien kunnen deze symptomen door andere middelen worden veroorzaakt. Het is bedoeld als algemene informatie voor educatieve doeleinden. Voor een nauwkeurige en uitgebreide diagnose raadpleeg een getrainde professional.
➢ Verandering van de kleur van het gezicht. Gezichten van mensen worden donker, sommigen bleek, of vertonen een gele tint.
➢ Moeite hebben met slapen ‘s nachts en zich slaperig voelen overdag. Zweten tijdens het slapen op het voorhoofd, de rug, handen en voeten.
➢ Gevoel van verveling, hopeloosheid en onverschilligheid.
➢ Ambities voelen onbereikbaar. Wat je ook ambieert.
➢ Je voelt je alsof je niet in staat bent, of dat je zou moeten uitstellen om het te proberen.
➢ Geen levenslust of enthousiasme.
➢ Geen zin om dingen te doen waar je vroeger van genoot of goed in was.
➢ Onvermogen om dingen te doen waar je vroeger van genoot of goed in was.
➢ Hoofdpijn die zich verplaatst van het ene deel van het hoofd naar het andere.
➢ Zwakke eetlust.
➢ Hitte of kou in de ledematen.
➢ Hartkloppingen.
➢ Pijn in de onderrug en schouders.
➢ Verdriet en angst.
➢ Sterke reacties als gevolg van abnormale angsten.
De Boodschapper van Allah ﷺ zei: “Het boze oog is waar. Als er iets zou zijn dat het lot zou kunnen overtreffen, zou het het boze oog zijn.” (moslim) Hij ﷺ zei ook: “Het boze oog is waar. Het kan een berg laten instorten.” (Ahmad) en hij ﷺ zei: “De meesten van degenen die sterven onder mijn Oemmah doen dat – na de wil en het decreet van Allah ﷻ – vanwege het boze oog.” (Bazzār)